Cine se uită, de fapt, la reclamele enervante (sau nu) de pe TikTok, Facebook sau alte platforme

de: Ciprian Ioana
26 05. 2021

Platformele de socializare sunt inundate de reclame mai mult sau mai puțin deranjante. Pe TikTok și Facebook le găsești pe cele generate automat de platformă, dar și campanii derulate de influenceri.

Dacă ești o persoană activă pe social media, atunci e posibil să te fi trezit zilnic bombardat de reclame și campanii publicitare de toate felurile. Există platforme care te scutesc de asta, dar îți cer la schimb un abonament lunar, pentru o versiune premium. Dacă nu vrei să faci asta, atunci inevitabil trebuie să treci și prin reclame.

Un studiu interesant realizat recent arată că, totuși, șase din zece utilizatori români de internet au urmărit campanii publicitare derulate de influenceri sau branduri pe platforma TikTok.  A contat foarte mult și pandemia: românii au folosit mediul online într-o mai mare măsură în ultimele 12 luni, comparativ cu anii anteriori.

Astfel, aceştia au fost mai prezenţi pe platforme (54%) şi reţelele sociale (50%) şi au făcut mai multe plăţi (56%) şi cumpărături online (52%).

Cine se uită și la reclame pe Facebook și TikTok

Studiul arată că izolare şi evenimentele fără precedent i-au determinat pe utilizatori să citească mai frecvent ştiri (45%) şi să vizioneze mai des la filme şi seriale (43%). Cei din mediul urban au accesat social media pentru a păstra legătura cu cei dragi, motiv invocat în special de persoanele mature, cu vârsta peste 55 de ani (71%).

Tot persoanele mature folosesc social media într-o mare măsură pentru a fi la curent cu noutăţile din viaţa membrilor familiei, a prietenilor şi a colegilor (65%).

În schimb, tinerii (18-34 de ani) folosesc social media mai ales pentru a-şi umple timpul liber (67%), urmărind mai multe tipuri de conţinut, branduri şi influenceri, fiind la curent cu ultimele tendinţe şi postând la rândul lor.

Care-s cele mai utilizate platforme

În topul celor mai accesate platforme de social media, Facebook continuă să fie cea mai populară, utilizată de toate grupele de vârstă, cu o acoperire de 91%, şi mai ales de către persoanele de peste 55 de ani (95%).

Pe de altă parte, tinerii cu vârste între 18 şi 34 de ani sunt mai atraşi de platforme, precum Instagram, TikTok şi Snapchat, în timp ce persoanele de peste 55 de ani preferă să acceseze platforme sociale folosite în scop profesional, precum LinkedIn şi Twitter.

Noua platformă Clubhouse se află în preferinţele tinerilor români cu vârste cuprinse între 35 şi 44 ani.

Potrivit sursei citate, imaginile sunt cel mai popular tip de conţinut din social media pentru toate segmentele de vârstă, cu o acoperire de 67%. În timp ce tinerii (18-24 ani) preferă videoclipuri (65%), poveştile de pe Instagram (59%), imagini 360 grade (31%) şi GIF-uri (26%), persoanele cu vârste cuprinse între 25 şi 44 de ani sunt mai atrase de postările brandurilor lor preferate (36%) şi de live streaming (21%).

În acelaşi timp, articolele (63%) şi conţinutul audio (29%) sunt mai apreciate de persoanele de peste 55 de ani.

Campanii plătite, prin intermediul influencerilor

Studiul arată că 60% dintre utilizatorii din mediul urban au vizionat, recent, campanii derulate de influenceri sau branduri pe TikTok, majoritatea legate de frumuseţe şi modă (59%), muzică (56%), educaţie (53%) sau gastronomie (50%). Platforma rămâne populară şi în rândul tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 24 ani (47%) şi 25 şi 34 ani (37%).

Românii consideră imaginile şi videoclipurile 360 de grade o experienţă captivantă şi dinamică. Tinerii sunt mai familiari cu acest tip de conţinut, la care răspund mai bine decât la postările simple, aproape 90% dintre cei cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani declarând că acordă mai multă atenţie imaginilor şi videoclipurilor 360 de grade.

Platformele care au exclusiv conţinut audio nu sunt încă foarte populare printre români. Cei familiarizaţi cu acest tip de platforme le accesează pentru a se conecta cu alte persoane şi a se informa, într-un mod privat şi confortabil (80%).

Doar 17% dintre utilizatorii de internet din mediul urban urmăresc live streaming pe reţelele de socializare.

Majoritatea acestora le folosesc pentru divertisment (muzică, concerte) dar şi în scopuri profesionale: videoconferinţe, cursuri de dezvoltare personală şi profesională. Cele mai folosite platforme pentru live streaming sunt Youtube (86%), Facebook (77%) şi Instagram (67%)”, se menţionează în raportul de specialitate.

Studiul a fost realizat de Agenţia de Media Spark Foundry, prin interviuri online, pe un eşantion de 802 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatoare de internet, din mediul urban, în perioada 12 – 19 aprilie 2021.